سنگ تراورتن تکاب

سنگ تراورتن دره بخاری
سنگ تراورتن دره بخاری
1400-07-04
سنگ اسلب تراورتن
سنگ اسلب تراورتن
1400-07-24
سنگ تراورتن تکاب

سنگ تراورتن تکاب

سنگ تراورتن تکاب از جمله سنگ‌های زیبایی است که با جلوه‌ای خاص و کم نظیر توجه بسیاری از خریداران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. این سنگ به دلیل فراوانی در معادن ایران به وفور در بازارهای کشور یافت می‌شود. تم‌های رنگی موجود آن کرم قهوه‌ای، عسلی، گردویی و بژ می باشد. زیبایی این سنگ سبب شده است که از آن هم در نماسازی‌های داخلی و هم بیرونی بسیار استفاده شود. نکته ی قابل ذکر شباهت ظاهری این سنگ و سنگ تراورتن حاجی آباد می باشد.

کدام ویژگی‌ها این سنگ را محبوب کرده است؟سنگ تراورتن تکاب

در سطح خارجی این سنگ خلل و فرج‌هایی قابل مشاهده است که در سنگ‌هایی با درجات ضعیف‌تر بیشتر نمایان است. معمولا این فرج‌ها را با مواد رزین می‌پوشانند که سبب شده در برابر سرمای شدید به شدت مقاوم باشد. همین امر احتمال ترک‌خوردگی، خردشدگی و ریزش این سنگ را بسیار کم می‌کند. همچنین نکته ی قابل توجه این است که این سنگ عایق نسبی برای حرارت و صدا به حساب می‌آید. تنها دلیل این امر نیز خلل و فرج‌های موجود در بافت داخلی این سنگ است. علاوه بر این فرآوری‌های صورت گرفته در سطح تراورتن تکاب، این سنگ را در برابر ساییدگی، رنگ رفتگی و شکستگی مقاوم می‌کند.

 

خصوصیات سنگ تراورتن تکاب

از خصوصیات سنگ تراورتن تکاب می توان به مقاومت بالا در برابر سایش و شرایط آب و هوایی،جذب آب پایین و تراکم بالا(ساب پذیری فوق العاده)،تنوع رنگ و تنوع قیمت آن اشاره کرد. از نظر کاربری ،عمده کاربرد آن در نمای بیرون ساختمان است ولی قابلیت استفاده به عنوان سنگفرش را نیز دارا می باشد. سنگ تراورتن به دلیل وجود تخلخل ها یا حفره ها، از جذب ملات بالایی برخوردار هستند که موجب افزایش چسبندگی فوق العاده آن ها در نمای ساختمان می شود.اما وجود این حفره های زیاد چندان هم جالب نیست چرا که برای پرکردن این حفره ها از مواد رزین استفاده می شود که استفاده بیش از حد آن موجب افزایش درصد غیر طبیعی شدن تراورتن می شود.پس بهتر است جفره ها متعادل باشند. یکی از مزایای مهم سنگ تراورتن تکاب،متعادل بودن حفره هاست.

سنگ تراورتن تکاب

راهنمای انتخاب سورت

  • بُرش

فرآوری تمامی سنگ‌های تراورتن با استفاده از تیغه‌ها و دیسک‌های کُروپ آلمان، طوس مشهد و اِهواه کُره انجام می‌شود.

  • ساب

فرآوری تمای سنگ‌های تراورتن با استفاده از بهترین ساب ایتالیا، با درجه 110 و لقمه‌های هازتاز و تِناکس انجام می‌شود.

  • ضخامت

ضخامت تمامی سنگ‌های تراورتن cm 1.6 الی cm 1.8 است.

  • بازی رنگ

بر مبنای تم اصلی، بصورت هاله‌ای 15% بازی رنگ وجود دارد.

  • بتونه (ماستیک)

میزان بتونه سورت سوپر کمتر از بقیه سورت‌ها می‌باشد.

سطح کیفی فرآوری سنگ

سنگ‌ها پس از خروج از معدن و فرآوری به دسته‌های مختلفی بر اساس رنگ و کیفیت سنگ‌ها تقسیم می گردند. بر همین اساس معمولا سنگ‌های یکدست و یک‌رنگ‌تر از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و قیمت بیشتری نیز دارند. علاوه بر این هر چه سنگ‌ها به ضخامت استاندارد نزدیک‌تر باشند، با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. اما در خرید تراورتن تکاب با فاکتورهای دیگری که در قیمت این سنگ موثر هستند نیز مواجه می‌شوید. تنوع رنگی در این سنگ یکی از دلایل تفاوت قیمت در این نوع از تراورتن‌ها است.سنگ تراورتن تکاب‌ با زمینه کرم روشن و سفید قیمت بیشتری نسبت به سایر تراورتن های تکاب‌ دارند.

انواع سنگ تراورتن تکابسنگ تراورتن تکاب

یکی از فاکتورهایی که این سنگ با توجه به آن دسته‌بندی می‌شود، رنگ سنگ است. سنگ تراورتن تکاب را معمولا به دو صورت موج‌دار و بی‌موج برش می‌دهند. تراورتن تکاب بی‌موج هاله‌های رنگی زیبایی دارد. همچنین طرح‌های خاص و متنوعی از این نوع از تراورتن تکاب در بازار یافت می‌شود. از طرفی دیگر نیز این سنگ به صورت چرمی و پولیش خورده نیز فرآوری می‌شود.

معادن تراورتن تکاب

معدن سنگ تراورتن تکاب در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد. این سنگ زیبا از معدنی واقع در روستای آق بلاغ از توابع شهرستان تکاب استخراج می‌شود.

تراورتن تکاب چه کاربردهایی دارد؟

معمولا این سنگ را به صورت نواری در نمای ساختمان‌ها به کار می‌گیرند. وزن سبک سنگ تراورتن تکاب، این سنگ را گزینه ایده‌آلی برای پایین آوردن وزن ساختمان‌ها کرده است. زیبایی این سنگ حتی در ساخت ابزارهای کلاسیک نیز کاربرد دارد. این سنگ قابل استفاده در موارد زیر می باشد:

  • نماسازی داخلی و بیرونی ساختمان‌های مسکونی و تجاری
  • سنگ‌فرش راه پله
  • دیوار پارکینگ
  • در ساخت ستون سنگی، سرستون، پاستون
  • از تراورتن تکاب به عنوان سنگ مکمل در نمای ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود.

 

مزایای سنگ تراورتن تکاب

آگاهی از مزایا و معایب این سنگ خرید را برای شما به امری آسان تبدیل می‌کند. از این رو بسیاری از مشتریان قبل از خرید به دنبال مزایای سنگ تراورتن تکاب هستند. این سنگ قیمت مناسبی برای اجرای نمای بیرونی ساختمان‌ها دارد. علاوه بر این تراورتن تکاب در مقایسه با سایر تراورتن‌ها وزن کمتری نیز دارد. اما مزایای این سنگ تنها به این دو مورد ختم نمی‌شود. جلا پذیری تراورتن تکاب یکی دیگر از ویژگی‌های ممتاز این سنگ به شمار می‌آید که این سنگ را از سایر تراورتن‌ها جدا می‌کند. در رابطه با سنگ تراورتن تکاب هرچه اطلاعات کامل تری داشته باشید، انتخاب حساب شده تری خواهید داشت.

نقاط قوتسنگ تراورتن تکاب

  • مقاومت نسبتا مناسب در برابر سرما و گرما
  • رنگ پریدگی نسبتا کم
  • قیمت مناسب
  • مقاومت بالا
  • وزن کم

نقاط ضعف

  • ضخامت ناهمگون در یک دسته
  • مقاومت در برابر سرما و گرما زیاد
  • مقاومت فشاری و سایشی زیاد
  • عایق صدا متوسط
  • جذب آب خیلی کم

قیمت خرید تراورتن تکاب

از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ تراورتن تکاب می توان به ابعاد،ضخامت،سورت بندی و کیفیت فرآوری آن اشاره کرد. این تراورتن عمدتا در ابعاد پلاک، تایل و اسلب فرآوری می شود ولی بیشتر تقاضا برای پلاک با عرض 40 سانتی متر است. از نظر سورت بندی نیز با توجه به بازه رنگ دسته بندی می گردد و هر آنچه به زمینه رنگ کرم روشن و سفید نزدیکتر باشد به نسبت از قیمت بالاتری برخوردار بوده و به نسبت زمینه رنگ کرم و کرم بژ به نسبت از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

سنگ تراورتن