سنگ ساختمانی چه ویژگی‌ هایی دارد ؟

سنگ لایم استون سفید
سنگ لایم استون سفید
1401-06-31
تفاوت بین سنگ گرانیت و سنگ تراورتن
1402-01-04
سنگ ساختمانی چه ویژگی‌ هایی دارد

سنگ ساختمانی چه ویژگی‌ هایی دارد ؟

همانطور که می‌دانید سنگ‌ها از ابتدایی‌ترین مصالح ساختمانی به حساب می‌آیند. یعنی پیش از اینکه مصالح دیگری روی کار آیند سنگ‌ها پیش قدم در ساخت ساختمان‌ها بوده‌اند. به تدریج ساخت و تولید آنها بیشتر شد. به طوری که کارخانه سنگ اصفهان روزانه بیش از چند تن سنگ را تولید و به بازار روانه می‌کند. اما به راستی این سنگ‌ های ساختمانی باید دارای چه ویژگی‌ هایی باشند تا مورد استفاده قرار گیرند. برای اینکه ویژگی‌ های یک سنگ مورد ارزیابی قرار گیرد، پارامترهای مختلفی در آن دخیل هستند، که در ادامه به این پارامترها و ویژگی‌های سنگ ساختمانی اشاره می‌کنیم.

سنگ ساختمانی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی ویژگی های سنگ های ساختمانی بپردازیم بهتر است بدانیم خود سنگ ساختمانی چیست یکی از مهم‌ترین مصالحی که در تولید ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد سنگ ساختمانی است. بیش از ۱۰۰ نوع سنگ طبیعی وجود دارد که سنگ مرمریت آباده یک نوع از آنها به حساب می‌آید. سنگ‌ها یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح به حساب می‌آیند که از گذشته تا به حال مورد استفاده بوده‌اند.

سمگ اسلب مشکی

ویژگی سنگ‌

مشخصه های اصلی سنگ ساختمانی مناسب

های ساختمانی

همانطور که پیشتر اشاره نمودیم، سنگ‌ها یکی از بهترین مصالح در ساختمان سازی به حساب می‌آیند که در ادامه اشاره خواهیم کرد سنگ ساختمانی چه ویژگی‌ هایی دارد ؟

مقاومت بالای سنگ

اصولاً سنگ‌ های ساختمانی که از کارخانه سنگ اصفهان تولید می‌شوند و تمام سنگ‌های ساختمانی، از مقاومت بسیار بالایی در برابر بار و ضربه‌های وارده برخوردار هستند. به دلیل اینکه ممکن است بار زیادی از ساختمان بر آنها تحمیل گردد، پس باید جوری تولید و طراحی شوند که به خوبی در برابر بارهای ساختمان دوام بیاورند. موقعی که قرار است کیفیت سنگ‌ها مورد بررسی قرار گیرد، ویژگی مقاومت زیاد ضروری نیست. اما هنگام استفاده از این سنگ‌ها در سازه‌های بزرگ، باید حتماً مقاومت سنگ‌ها از نظر فشاری مورد بررسی قرار گیرد.

دوام بالای سنگ ها

سنگ‌های ساختمانی در برابر عوامل و شرایط طبیعی همانند باران سیل، زلزله، گرما، سرما، باد و دیگر عوامل به خوبی  مقاومت می‌کنند. به عنوان نمونه دوام سنگ باید به گونه‌ای بوده که هنگام استفاده در نمای خارجی ساختمان، به خوبی در برابر رطوبت دوام بیاورد. در میان تمام آنها سنگ مرمریت آباده از دوام بسیار بالایی برای استفاده در ساختمان برخوردار می‌باشد.

سختی مطلوب سنگ‌ها

به خاطر اینکه سنگ‌ها در کف، پارکینگ و یا مکان‌های پرتردد استفاده می شوند، نیاز است که از نوع سنگ‌هایی باشند که سختی بالا و مطلوبی دارند. این سنگ‌ها در معرض عوامل سایشی نظیر تردد افراد یا ماشین‌ها قرار می‌گیرند. بنابراین باید قبل از استفاده سختی سنگ‌ها مورد ارزیابی و آزمایش قرار گیرد. حتی قبل از خرید سنگ‌های ساختمانی از کارخانه‌ی سنگ اصفهان می‌توانید تحقیقات لازم را در مورد سختی سنگ‌ها به عمل آورید.

استحکام سنگ‌ها

منظور از استحکام که جزو ویژگی‌ های مطلوب سنگ‌های ساختمانی است‌، همان مقاومت بالای آنها در برابر ضربه می‌باشد. سنگ‌های ساختمانی باید به درجه‌ای از استحکام رسیده باشند، تا در برابر ضربات تحمل خوبی داشته باشند. این ضربات و بارها ممکن است به خاطر وجود ماشین آلات یا ضربه و بارهایی است که هنگام نصب به آنها وارد می‌شود. در این میان سنگ مرمریت آباده از استحکام خوبی در برابر ضربه‌ها و ارتعاشات برخوردار است.

پاکیزگی سنگ‌ها

از دیگر ویژگی برتر سنگ‌های ساختمانی نسبت به دیگر مصالح ساختمانی، پاکیزگی آن می‌باشد. این سنگ‌ها از هیچگونه مواد طبیعی و مصنوعی برخوردار نبوده و در واقع آلودگی هم در آنها وجود ندارد. یعنی سنگ‌هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید تمیز باشند تا شکل ظاهری زیبایی هم به ساختمانها دهند. سنگ‌هایی که در کارخانه سنگ اصفهان تولید می‌شوند یکی از یکی پاکیزه‌ترین و تمیز‌ترین سنگ‌‍‌ها هستند.

سنگ ساختمانی چه ویژگی‌ هایی دارد

تخلخل و جذب سنگ‌ها

تخلخل سنگ‌ها هم از دیگر ویژگی برخی از سنگ‌های ساختمانی است. تخلخل سنگ‌ها به  عوامل مختلفی نظیر ترکیبات معدنی و تشکیلات سنگ‌ها بستگی دارد. قبل از استفاده از هر کدام از سنگ‌ها باید حتما مکان و فضای مورد استفاده آنها در نظر گرفته شود. به عنوان نمونه اگر قرار است در نمای ساختمان به کار رود، باید تخلخل آنها خیلی کم باشد. چون بارندگی در آنها نفوذ کرده و منافذ آن‌ها را پر می‌کند و به سنگ‌ها آسیب می‌رساند. میزان جذب آب هم ارتباط مستقیمی با تخلخل آنها دارد. هر چقدر سنگ تخلخل بیشتری داشته باشد، آب بیشتری را به سمت خود جذب خواهد کرد. در این حالت سنگ‌های مرمریت آباده تخلخل خیلی کمی دارند. در نتیجه جذب آب خیلی پایینی هم خواهند داشت.

شکل ظاهری زیبا

سنگ‌های ساختمانی که قرار است در نما به کار برده شوند، باید از شکل ظاهری زیبایی برخوردار باشند. سنگ‌های ساختمانی دارای ظاهری زیبا با رنگ‌های روشن و تیره هستند که سنگ‌های روشن بیش از تیره در نمای ساختمان به کار برده می‌شوند.