سنگ مرمریت، خرید و فروش

توری فایبرگلاس
1400-04-07
لایمستون هندی
لایم استون و کاربرد آن در صنایع
1400-04-20
اسلب مرمریت مشکی طلایی

اسلب مرمریت مشکی طلایی

تعریف سنگ مرمریت طبق استاندارد ASTM:

سنگ مرمریت ، سنگ‌ های کربناتی هستند که در اثر تبلور براثر گرما و فشار دگرگونی، بافت بلورین مشخصی پیدا می‌ کنند که عمدتا ترکیبی از کانی ‌های کلسیت و دولومیت بصورت جداگانه‌ و یا ترکیبی از هر دو هستند.

دولومیت تا حد زیادی و یا بطور کامل تشکیل شده از کربنات مضاعف سدیم و کلسیم (کانی دولومیت) و نوعی سنگ کربناتی رسوبی (نوعی سنگ آهکی) می‌باشد. کلسیت ماده اصلی تشکیل دهنده سنگ‌های رسوبی مانند سنگ آهک است که یک ماده معدنی سفید یا بی رنگِ تشکیل شده از کربنات کلسیم می‌باشد.

مجموعه سنگ های مرمریت

برای دریافت قیمت روز هریک از این سنگ ها، کافی است به شماره تماس 09133165064 زنگ بزنید

از نظر علمی گروه ای به نام سنگ ماربل وجود دارد که مرمریت و چند سنگ دیگر عضوی از آن هستند. اکثرا سنگ مرمر با سنگ تراورتن صیقل خورده و سنگ مرمریت را با هم اشتباه می کنند.

در حالی  که مرمر سنگی دگرگونی و خیلی محکم است. ولی مرمریت سنگی آهکی است و به نسبت مرمر و تراورتن استحکام و مقاومت کمی دارد.

سنگ مرمریت از دگرگونی دوباره یا متامورفیسم مجموعه ای از سنگ های آهکی بدست می اید. سنگ های آهکی در لایه های درونی زمین وجود دارند و تحت فشار و دمای لایه ها قرار گرفته وباعث تولید سنگ مرمریت میشوند. کلیست ماده اصلی این سنگ است اما ناخالصی هایی مانند رس، کوارتز،میکا، پیریت، اکسیدهای آهن و گرافیت نیز در آن وجود دارد. سنگ مرمریت به 3 دسته بر اساس دگرگونی سنگ مادر تقسیم میشوند.1) سنگ چینی 2) کریستال 3)ابری

و برحسب مقدار کربنات منزیم : 1 مرمریت های کلسیتی، 2 مرمریت های منیزیتی، 3 مرمریت های کلسیتی 4 به مرمریت های دولومیتی شهرت دارند.

ویژگی‌ های سنگ مرمریت

سنگ مرمریت کرم وزن مخصوص سنگ مرمریت در حدود2560 کیلوگرم بر مترمربع میباشد درجه سختی مرمریت های کلسیتی 3 میباشد ولی درجه سختی مرمریتهای دولومیتی ( منیزیتی ) 3.5 الی 4 میباشد. سنگهای مرمریت دارای خلل و فرج کم تری نسبت به سنگ هایی مانند تراورتن بوده و دارای رنگ های بسیار متفاوت میباشد، از ویژگی هایی مهم خاص سنگ مرمریت قابلیت ساب پذیری این سنگ است وهمچنین  مقاوم در برابر آتش و فرسایش می باشد.

اگر بخواهیم سنگ مرمریت را آنالیز کنیم:

بر اساس استاندارد ) C503 ) نیازمندی‌های فیزیکی سنگ‌های مرمریت ساختمانی حداکثر جذب آب 2/0 ، حداقل چگالی برای مرمریتهای کلسیتی 2595 و برای مرمریتهای دولومیتی 2800 کیلو، حداقل مقاومت فشاری 52 مگا پاسکال، حداقل ضریب گسیختگی 9/6 مگاپاسکال، حداقل مقاومت سایشی 10 مگاپاسکال و حداقل مقاومت خمشی 9/6 مگاپاسکال بیان شده است. ->

کاربرد سنگ مرمریت

سنگ مرمریت به دلیا قابلیت ها و رنگ بندی متفاوت که دارند؛ در بخش های متفاوت ساختمان مانند بخش های داخلی، بخش های خارجی و دکوراسیون بخش داخلی مورد استفاده میشوند.

الف) کاربرد سنگ مرمریت به عنوان سنگ کف

ازسنگ مرمریت دهبید در سرویس های بهداشتی، دستشویی، آشپزخانه و حمام می‌ توان استفاده کرد. نکته مهم سنگ مرمریت این است که مرمریت سنگی نرم است و مقاومت سایشی کمی پس دارد. بنابراین در محل های پر تردد مناسب نیست زیرا سنگ مرمریت به مرور زمان دچار سایش و گود افتادگی می شود. بهتر است از سنگ های محکم تری استفاده شود.

ب) کاربرد سنگ مرمریت در دکوراسیون داخلی

سنگ مرمریت ساب پذیری بالایی دارد.بنابراین از آن در دکوراسیون داخلی میتوان استفاده کرد. همچنین به راحتی به آن می توان شکل داد.

در دکوراسون داخلی به طور مثال برای قاب آسانسور، دیوار و کف اتاق خواب، پایه آباژور، گلدان و دیگر موارد تزئینی از سنگ مرمریت استفاده می شود.

انواع سنگ‌های مرمریت

اشکال داخلی سنگ و رنگ بندی آن ویزگی است که سنگ های مرمریت را خاص میکند. نوعی از مرمریت دارای زنجیره هایی به نام استیلولیت که به شکل نوار قلب درون سنگ مشاهده می شوند.

همچنین مرمریت هایی با طیف رنگی سفید تا خاکستری روشن و تیره نیز وجود دارند که نوع سفید آن خالص است. مرمریت های خاکستری تا مشکی دارای رگه هایی از کربن هستند. به سبب وجود ناخالصی هایی از نوع کلریت یا سیلیکات باعث ایجاد مرمریت های سبز رنگ میشوند. از ذرات هموتیت یا کربنات منگنزهم رنگ صورتی و قرمز به وجود می آید و از ماده‌ای بنام لیمونیت رنگ زرد و کرمی این سنگ به وجود می اید.

سنگ مرمریت پرشین سیلک یا سیلک امپرادور سنگ‌های مرمریت با زمینه طوسی هستند.زمینه رنگی قهوه ای سنگ مرمریت مهکام می توان را نام برد. سنگ مرمریت دهبید شایان و نمین زمینه رنگی کرم دارند.سنگ مرمریت سبزوار و کاشمر با زمینه رنگی سفید می باشند وسنگ مرمریت نجف آباد، سنگ مرمریت گلدن بلک، سنگ مرمریت مشکی دهبید و سنگ مرمریت مشکی بیرجند با زمینه رنگی مشکی می باشند و در نهایت سنگ مرمریت بوانات ، سنگ مرمریت انارک و سنگ مرمریت بجستان با زمینه رنگی قرمز می باشند.

  • سنگ مرمریت آباده
  • سنگ مرمریت دهبید
  • سنگ مرمریت دهبید شایان
  • سنگ مرمریت آباده
  • سنگ مرمریت اسپایدر
  • سنگ مرمریت اسپایدر
  • سنگ مرمریت پرطاووسی
  • سنگ مرمریت پرطاووسی
  • سنگ مرمریت کرم مارفیل
  • سنگ مرمریت کرم مارفیل

الف) سنگ مرمریت شایان

سنگ مرمریت شایان،از سنگ های پر فروش ایرانی هستند. از جنس آهکی هستند و کربنات کلیسیم بیش از 50 درصد آن را تشکیل می دهد. مرمریت شایان خیلی پرطرفدار و پر مصرف است به دلیل رنگ کرم و زیبایی که دارد و در دسته سنگ های با ارزش صادراتی قرار گرفته و از سنگ های لاکچری و گران قیمت در دنیا به حساب می‌ آید.

مهم ترین ویژگی های سنگ مرمریت:

  • مقاومت سایشی قابل توجه
  • ساب پذیری بالا
  • جذب آب بسیار کم
  • جلاپذیری مناسب
  • بسیار صیقل پذیر به کمک رزین و اپوکسی

ب) سنگ مرمریت آباده

سنگ مرمریت آباده از سنگ های مرمریت مرغوبی است و در سال های اخیر خیلی محبوب شده است. سنگ آباده نام خود را از منطقه آباده که در نزدیکی شیراز است گرفته. این سنگ را در اندازه های متفاوت مانند تایل، اسلب، پله و … برش می‌دهند. از آن در طراحی های داخلی ساختمان به دلیل رنگ روشن ان استفاده می کنند.

سنگ مرمریت آباده نباید در بخش هایی از ساختمان مانند سرویس بهداشتی و… که رطوبت بالایی وجود دارد استفاده کرد زیرا جذب آب زیادی دارد. و برای تزئین بخش هایی که عبور و مرور در آن وجود ندارد؛ مانند تزئین دیوارها و قاب آسانسور و یا کانتر آشپزخانه، از آن استفاده کرد.

ج) سنگ اسپایدر

سنگ مرمریت اسپایدر یا عنکبوتی جزو سنگ های مرمریتی است که رنگ مشکی با رگه های طلایی دارد. با توجه به ویژگی های سنگ مرمریت،از آن در فضای باز نمی توان استفاده کردولی در دکوراسیون داخلی وقسمت هایی که رطوبت وجود ندارد؛ می توان از آن استفاده کرد.

د) سنگ پرطاووسی

سنگ مرمریت پرطاووسی یکی از زیباترین سنگ های مرمریت ایرانی است. اشکال نامنظم داخلی آن به شکل پرِ طاووس و رنگ زمینه سنگ، کرمی تیره است. مرمریت پرطاووسی مقاومت بالایی دارد. از این سنگ در نمای داخلی ساختمان و سطح کف داخلی ساختمان استفاده شود.

و ) سنگ کرم مارفیل

بطور عمده از کوهستان ال کاتو (Alicante, Spain) استخراج می شود و رنگ ان رنگ بژ می باشد. در مجموع 20 معدن در حال استخراج این محصول هستند و سنگ هایی که از مناطق نزدیک به این کوهستان استخراج می شود نیز با این نام تجاری، بازرگانی می شوند اما محصول اصلی مربوط به کوهستان ال کاتو می باشد.

بطور میانگین 500.000 هزار مترمکعب تولید سالیانه این محصول است ولی میزان استخراج هر سال در حال تغییر است. فرآوری این سنگ بطور کلی در شهر نوولدا( Novelda) در نزدیکی معدن انجام می شود. حدود 5000 نفر بطور مستقیم و برای استخراج و فرآوری این سنگ مشغول به کار می باشند.

این سنگ به بیش از 100 کشور جهان صادر می شود و در بسیاری از پروژه های بزرگ و پروژه های کوچک و متراژ پایین نیز استفاده میشود. به دلیل خاص بودن رنگ بژ باعث شده است که قابل ترکیب با بسیاری از سنگ ها و سایر متریال و طراحی ها شود.

مزایا و معایب سنگ مرمریت

مزایا و معایب سنگ مرمریتسنگ مرمریت جزو سنگ های طبیعی و بسیار پرکاربرد در ایران است. اما بدون شک استفاده از این سنگ بدون مزایا و معایب خاص خود نیست از جمله مزایا و معایب این سنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایا

  • مرمریت سنگ فشار زیادی به ساختمان وارد نمی کند به دلیل وزن و تخلخلی که دارد.و همچنین از دسته سنگ های آهکی است.
  • قیمت آن مناسب است در مقایسه با سنگ های تزئینی دیگر موجود در بازار.
  • رنگ بندی و ظاهر سنگ های مرمریت تنوع داردو در ساختمان های مختلف با کاربری متفاوت از آن استفاده میشود.
  • سنگ مرمریت در برابر حرارت مستقیم مقاوم است مانند آتش و باد.
  • در نمای خارجی ساختمان از انواع ضخیم استفاده میتوان کرد.
  • این سنگ ساب پذیری بالایی دارد.

معایب

  • سنگ مرمریت خالص به خصوص رنگ سفید آن بسیار گران قیمت است.
  • اگر سنگ معرض در دراز مدت در معرض نور خورشید قرار گرفتن باعث تغییر رنگ ان میشود.
  • سنگ در برابر هوا به دلیل درز و خراش های داخلی، دچار رنگ پریدگی می شود.
  • سنگ مرمریت دچار خوردگی می شود زیرا به مواد اسیدی و مواد شوینده حساس است.
  • نگهداری از سنگ مرمریت نیاز به دقت زیادی دارد. باید آن را با پولیش و رزین قبل از استفاده مقاوم کرد. همچنین و باید به طور مرتب گردگیری تمیز شود زیرا نسبت به گرد و خاک حساس است.

معدن

معدن سنگ مرمریت معادن انواع سنگ مرمریت ایران در استانهای اصفهان، آذربایجان، خراسان، کرمانشاه، لرستان و مهمتر از همه شیراز مشاهده می گردد. در مناطق سردسیر به علت سرمای زیاد بافت سنگهای مرمریت متراکم تر و دارای مقاومت بیشتری می باشند مانند هرسین و خوی.  کشور ایتالیا اولین صادر کننده سنگ های مرمر و مرمریت در جهان است؛ اما کشور ایران هم معادن سنگ مرمریت بسیاری دارد. هر کدام از این استان‌ها سنگ‌های مرمریت باکیفیتی دارند و برخی از معادن علاوه بر تامین ظرفیت داخلی کشور، مرمریت را به سایر کشورها نیز صادر می کند مانند معدن سنگ مرمریت شایان.

برای دریافت قیمت روز و یا محصولات بیشتر، میتوانید تماس بگیرید یا پیج اینستاگرام مارا فالو داشته باشید

در بازارهای ایرانی و خارجی نیز مرمریت ها را با توجه به معدن آن ها شناسایی کرده چون هر سنگ مرمریت نام خود را از معدنی گرفته که از آنجا استخراج شده و بر روی آن ها قیمت گذاری انجام می شود.